Aurélien Bourgaux


Historian, Aurélien Bourgaux is a PhD fellow at the “Fonds pour la Recherche en Sciences humaines” (FRESH, FNRS) and is conducting his doctorate at the University of Liège (dir. Annick Delfosse, R.U. Transitions), in cotutelle with the University of Geneva (dir. Daniela Solfaroli Camillocci, IHR). His thesis focuses on martyrdom and anti-martyrdom in the work of Théodore de Bèze (ca 1544-1603). He recently authored a paper applying discourse analysis methods on Bèze’s De haereticis (MethIS, 7, 2022) along several contributions on martyrdom and/or Théodore de Bèze.

Articles de l'auteur


Loxias-Colloques | 20. Tolérance(s) III - concepts, langages, histoire et pratiques
Tolerance(s) - concepts, language, history and practices

A Rhetoric of the Mask. Bèze’s Discursive Strategies against the Patrones Clementiae (De haereticis, 1554)

Cette contribution porte sur les stratégies discursives de Théodore de Bèze dans son De haereticis (1554), écrit contre les « apôtres de la tolérance » (ou, plus exactement, « avocats de la clémence ») comme Castellion. Bèze accuse ses adversaires d’avoir dissimulé leur identité et leurs intentions véritables derrière un semblant de clémence et entreprend d’ôter leur masque. Le processus de dévoilement, à travers les métaphores des diables déguisés et des loups sous l’apparence de brebis, menace ses ennemis presse le lecteur à agir contre eux. Bèze donne ainsi forme à une rhétorique du masque, qui consiste à désigner les choses comme dissimulées afin de mieux les mettre en lumière selon les objectifs de l’auteur. This contribution focuses on Théodore de Bèze’s discursive strategies in his De haereticis (1554), written against the “apostles of tolerance” (more accurately “advocates of leniency”) such as Castellio. Bèze accuses his opponents of having cloaked their identity and true intentions in a pretence of clemency and undertakes to pull off their masks. The unveiling process, through the metaphors of devils in disguise and wolves in sheep’s clothing, threatens his enemies and prompts the reader to act against them. Bèze thus shapes a rhetoric of the mask, which consists in pointing out things as concealed to better shed light on them in line with the writer’s purposes.

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