Pacifique dans Loxias


Articles


Loxias | 48. | I.

The “Myth of Tusitala” in Samoa: R. L. Stevenson’s Presence in Albert Wendt’s Fiction

Robert Louis Stevenson a sans doute laissé un héritage très significatif dans le Pacifique, un héritage qui est encore très tangible et qui représente une richesse inestimable et une source d’inspiration pour beaucoup d’auteurs postcoloniaux de cette zone géographique. Le but de l’article est d’examiner l’important ascendant que la vie de Stevenson dans le Pacifique a eu sur l’imagination de l’auteur samoan Albert Wendt. A travers l’analyse de la production littéraire de Wendt et en particulier des références à Stevenson qu’on peut retracer dans ses œuvres Flying-Fox in a Freedom Tree/Leaves of the Banyan Tree (1979) et The Mango’s Kiss (2003), je relirai la relation entre les deux romanciers. Je proposerai donc de considérer l’image de Stevenson dans les romans de Wendt comme une sorte de « totem » au sens freudien du terme, c’est-à-dire un symbole profondément sacré et lié à la figure du pro-géniteur, aussi bien qu’objet d’amour et de haine pour la communauté de Samoa où l’auteur britannique a passé ses dernières années de 1888 à 1894. The legacy left by Robert Louis Stevenson in the Pacific is undeniable and still really strong, and it represents a priceless heritage and source of inspiration for many postcolonial writers of the area. The aim of the paper is to investigate the strong influence of Stevenson’s life in the Pacific on the imagery of the Samoan novelist Albert Wendt, trying to reread the relationship between the two authors through the analysis of Wendt’s literary production. Analyzing Albert Wendt’s Stevensonian references in Flying-Fox in a Freedom Tree/Leaves of the Banyan Tree (1979) and The Mango’s Kiss (2003), I will argue that Stevenson’s image in Wendt’s texts could be seen as a sort of “totem” in the Freudian sense of the term, a symbol deeply related to the sacred and the figure of the forefather, but also the center of love and hatred for the Samoan community wherein the Scottish writer spent his last years from 1888 to 1894.

Consulter l'article

Loxias | 67. | I. | Agrégation d'anglais

Cook et la découverte de l’indigénéité : entre utopie et dystopie coloniale

Cet article s’attache à démontrer que la construction imaginée des populations autochtones rencontrées lors des voyages de Cook se développe conjointement à la création d’une « communauté imaginée » britannique mais aussi européenne. En effet, la première conséquence des descriptions des populations alors rencontrées pour la première fois était de construire la communauté de l’observateur par ricochet. Paradoxalement, la comparaison avec l’utopie ‒ tout comme avec celle de son contraire, la dystopie ‒ appelle à l’affirmation en parallèle de l’identité nationale. En effet, il n’est tout d’abord pas tant question de construire l’autre que de s’affirmer en tant que nation dominante, puissante et moderne, à la pointe du progrès. When James Cook explored the Pacific, the populations he met were living in a seemingly prelapsarian state, but their encounter with the Europeans marked their fall into a world dominated by the craving for progress. Indeed, the Enlightenment was founded on humanist principles which encompassed the belief in progress and its emancipatory dimension. However, questions and criticism arose : progress also dehumanized individuals, enslaving them to the machines. As a consequence, another school of thought, led by Rousseau, looked into the discoveries made during the voyages and focused on the encounter with native populations : these were truly happy and free, whereas progress and its consequences debased European society. Thus, this article aims at showing that the first encounters with the Indigenous peoples took place in a context in which British society also craved for self-definition : indeed, the first descriptions of the populations indirectly led to the creation of the community of origins of the explorers who were relating those encounters. Paradoxically, the analogy between this new world and utopia ‒ as well as its contrary, dystopia ‒ called for a simultaneous demand for national identity. Such narratives did not merely stage the construction of the Other but they also led to creation of a dominant and powerful nation.

Consulter l'article

Le legs de James Cook à la navigation à voile

Les trois voyages de James Cook de 1768 jusqu’à sa mort tragique en 1779 ont donné lieu à une littérature extrêmement abondante et variée. Se référant aux journaux de bord originaux rassemblés dans l’édition en quatre volumes de Beaglehole, cet article propose le point de vue de navigateurs d’aujourd’hui questionnant l’héritage laissé par James Cook. James Cook’s three voyages from 1768 until his death in 1779 have generated a very large body of literature. Sourced from Cook’s original journals collected in Beaglehole’s four-volume edition, this article attempts to put into perspective the experience of sailors of the twenty-first century who analyse and question James Cook’s legacy.

Consulter l'article