féminisme dans Cycnos


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Cycnos | Volume 23 n°2 | CIV.

Murderesses as Victims in the United States in the Post-Civil War Era

Après la Guerre de Sécession, une partie du mouvement américain pour les droits des femmes s’éloigne des abolitionnistes et entreprend le développement d’un féminisme par et pour les femmes. Deux affaires majeures, celle de Hester Vaughan, accusée en 1868 d’infanticide, et celle de Laura Fair, condamnée en 1871 pour le meurtre de son amant, permirent à Elizabeth Cady Stanton et à Susan B. Anthony d’exprimer une vision spécifique de la société américaine et des relations entre hommes et femmes. Des femmes assassines, Hester Vaughan et Laura Fair devinrent, dans le discours de certaines féministes, des victimes d’une société dominée par les hommes et d’une justice à deux vitesses. Pourtant, malgré cette radicalisation apparente, l’étude du traitement par Elizabeth Cady Stanton et Susan B. Anthony des femmes assassines montre une certaine continuité entre les périodes d’avant et après la Guerre de Sécession. After the Civil War, part of the American women’s rights movement grew away from abolitionists, and engaged in a feminism for and by women. Two major cases, that of Hester Vaughan, indicted for infanticide in 1868, and that of Laura Fair, sentenced to death for the murder of her lover in 1871, enabled Elizabeth Cady Stanton and Susan B. Anthony to express a specific vision of the United States and the relationships between men and women. In some feminists’ discourse, Hester Vaughan and Laura Fair were presented, not as murderesses, but as the victims of a society and justice dominated by male standards. Despite this apparent radicalization, however, the analysis of Elizabeth Cady Stanton’s and Susan B. Anthony’s treatment of murderesses shows some continuity between the antebellum period and the last third of the nineteenth century.

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Cycnos | Volume 25 Spécial - 2008

L’elfe et le crapaud : Jane Eyre ou les bonheurs de la vertu

Cette étude s’interroge sur les éléments qui ont fait de Jane Eyre  une oeuvre à succès. Charlotte Brontë a puisé dans les genres qui ont marqué sa génération (le conte de fée, le roman gothique, le roman sentimental), en même temps qu’elle a su donner à son héroïne la dimension d’une femme issue de la pensée féministe en plein essor. On s’aperçoit surtout que Jane est un double de Charlotte qui a transmis à son personnage sa peur de la sexualité pour une vision du couple quelque peu dérangeante.

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Becoming Jane: Embedded Epistolarity in Jane Eyre’s Writing Herself into Being

Charlotte Brontë’s title heroine in Jane Eyre: An Autobiography peripherally adopts the 18th century epistolary literary convention for the purpose of writing herself into being by the conclusion of her narrative. In employing an innovatively embedded epistolarity Jane devises an intimate letter-writing dialectic between herself and her reader that results in the successful purging of her horrific past, once and for all. This transformational path reflects Michel Foucault’s endorsement of “self writing” as a requisite for “care of the self” [souci de soi], as well as bell hooks’ veneration of the importance of “writing [one’s] autobiography” as a means of purgation. Jane Eyre’s self-writing facilitates her cathartic ability to emerge as a fully realized independent woman who successfully leaves the traumas of her past behind in order to assume her role as Mrs. Jane Rochester, matriarch of the manor, as a fully developed whole and autonomous self.

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