Armelle Parey


Université de Caen-Basse Normandie
Armelle Parey est maître de conférences à l’université de Caen-Basse Normandie. Sa recherche porte principalement sur le roman anglophone contemporain, avec des travaux sur Ian McEwan, Rachel Cusk et Carol Shields. Tout en poursuivant son intérêt pour les réécritures du passé et de la tradition littéraire dans des travaux sur A.S. Byatt, D.M. Thomas, Peter Carey, Joseph O’Connor, Kate Atkinson et Sarah Waters, ses recherches portent aussi sur la question de la fin. Elle a ainsi co-dirigé trois ouvrages sur le sujet : Happy Endings and Films, Michel Houdiard 2010, avec Isabelle Roblin et Dominique Sipière ; Literary Happy Endings, Closure for Sunny Imaginations, Shaker Verlag, 2012, avec Isabelle Roblin. L'Inachevé ou l'ère des possibles dans la littérature anglophone, Récits ouverts et incomplets (co-dir. avec François Gallix et Isabelle Roblin) est à paraître aux Presses Universitaires de Caen en 2014.

Articles de l'auteur


Cycnos | Volume 30.1 - 2014 | III Irrésolution et illisibilité identitaire dans The House of Mirth

Limites, indétermination et fins dans The House of Mirth d’Edith Wharton

When the last instalment of The House of Mirth was published, the ending apparently caused quite a stir among Edith Wharton’s readers. Apart from Lily Bart’s death, the ending of Wharton’s novel is remarkable for its relative irresolution, especially as the novelist favoured order and coherence and did not believe in the tenets of modernism. This article considers how the partial lack of conclusion participates in Wharton’s overall project of completion. The first part underlines Wharton’s satire of the closed world of Lily’s set. In this context, Lily’s chronic inability to take decisions appears as positive and eventually gives her the aura of a tragic heroine. The third part shows how this tension between controlling limits and floating irresolution is reproduced at the level of the ending : while the novel apparently accumulates closing strategies, these are partially derided, thus formally mounting a challenge to the circumscribing and stifling certainties and conventions ruling « the house of mirth ».

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