Christian Viviani


Né à Tunis, Tunisie. Professeur à l’Université de Caen-Basse Normandie. Spécialiste du cinéma américain et de l’acteur. Coordinateur et rédacteur de la revue Positif. Auteur de plusieurs ouvrages dont Le Western (1982), Les Séducteurs du cinéma américain (1984), Ernst Lubitsch (avec N. T. Binh, 1992), Al Pacino, Robert De Niro, regards croisés (avec Michel Cieutat, 2000, mise à jour 2005) et Audrey Hepburn, La Grâce et la compassion (avec Michel Cieutat, 2009). Responsable de l’édition 2011 du Larousse du Cinéma, contributions au Dictionnaire des réalisateurs (Larousse), à Home Is Where the Heart Is (sous la direction de Christine Gledhill, BFI, 1987, réédition 2002) et à Journeys of Desire (sous la direction de Ginette Vincendeau et Alastair Phillips, BF1, 2006). Direction du collectif sur la présence française à Hollywood, Les Connexions françaises (Editions Nouveau Monde-Paris 1-MSH). Initiateur et animateur de la collection « Jeux d’acteurs » (Scope éditions).

Articles de l'auteur


Cycnos | Volume 27 n°2 - 2011 | Introduction

L’acteur de cinéma : familles et filiations recomposées

“Un constat a motivé non seulement cet ouvrage mais surtout le colloque qui en est à l’origine1 : l’intuition critique et la réflexion analytique peuvent, au regard de la récurrence de gestes ou de rôles, dans un contexte donné (national, générique) ou sur le mode de transferts culturels, faire émerger des lignées d’acteurs, des filiations de personnages, des familles cinématographiques. Si « aux yeux de qui a envie de les voir, n’importe quelle image dégage à la fois quelque réminiscence des figures du passé et le signe avant-coureur des modes à venir » (Leveratto et Jullier 10), c’est que chaque œuvre d’art peut être considérée ...”

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Cycnos | Volume 28.2 - 2012 | De la machine hollywoodienne

Mythification et transcendance : image iconique et gros plan dans le cinéma hollywoodien classique

The story-telling, syntax and editing habits of the Hollywood classic film rely on the recurrence of a ternary rhythm. The Hollywood iconography also alternates three types of images : the situation image (the actor/character being then shown in his/her surroundings), the action image (where dialogue or gesture or both allow the story to move forward) and the iconic image (a fantastical, meditative or compassionate halt on one actor/character). The very core of the Hollywood star system may be enclosed in this third type of image, which transforms an actor/character into something closer to myth. Relying on conscious or unconscious memories of the basic myths, religions or the history of art, the iconic image has enabled Hollywood to transcend some senses of cultural identity in order to gain access to a universal meaning, which may have been its ambition since the beginning.

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Cycnos | Volume 29.2 - 2013 | III Etudes de cas

Bette Davis, ou le bonheur de jouer à la « méchante »

Hugo Weaving is an actor familiar with bad-guy parts in contemporary Hollywood action movies. What appears as a constant in these roles is the use of the actor's face as a mask. While being at first part of established evil forces (the Machines in Matrix or Hitler in Captain America), Weaving’s bad guys detach themselves from this dominant force and grow stronger, as well as insensitive and merciless, and finally die killed by a kind of energy force, a blinding light that comes out of their bodies. A link appears between the actor's face, the mask he wears and the evil force that he is trying to contain inside him. Besides the traditional opposition good vs. evil (the villains played by Weaving share numerous similarities with the hero), Weaving playing the bad guy seems to propose a third way and appears to be a transitional figure towards a new type of hero, the super heroes, whose force is to live with a dark side that consumes them.

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