Alain Bony


Alain Bony, ancien élève de l’école Normale Supérieure, est professeur à l’université Lumière-Lyon 2 où il enseigne la littérature anglaise et la théorie littéraire, avec une double spécialisation : l’Angleterre du dix-huitième siècle (le roman, l’essai périodique, l’esthétique littéraire et picturale) et la narratologie. Il a publié un livre sur Joseph Addison et de nombreuses études, principalement sur le dix-huitième siècle anglais dans Poétique, études Anglaises, XVII-XVIII, etc.

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Cycnos | Volume 14 n°2 | 1.

Non, la figure de l’auteur n’est pas une figure imposée

In the wake — or in the margins — of Maurice Couturier’s La figure de l’auteur (1995), this paper explores the elusive and antithetical notion of the “figure” of the author from the reader’s point of view. Under the aegis of an emblematic genealogy of self-effacing authors, Ulysses as “Nobody”, Jules Verne’s Capitaine Nemo, and Dickens’s Nemo in Bleak House, with side glances at Balzac and Stendhal and other canonical texts, it attempts to show that no “real” author lurks behind this figure. It elaborates the notion of the “narrator-as-author” in a survey of Fielding’s narrative strategy in Joseph Andrews, with a close analysis of the narrative structure of the interpolated tale “Leonora”. The figue of the author is neither “set” (or implied) nor free : it is presupposed by the reader in the reading process as the only author-ity from which the text derives its significance. Pour Polyphème

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