Jean-Pierre Simard


Université Stendhal Grenoble III, France.
Jean-Pierre Simard, maître de conférences, est chargé de mission action culturelle et communication de l’université Stendhal Grenoble III. Il est également responsable de la compagnie de théâtre universitaire Actes Liés. Ses recherches portent sur la chanson populaire à Saint-Étienne (C.I.E.R.E.C. Saint-Étienne, C.N.R.S. Lyon U.R.A. 1039), le théâtre britannique contemporain, et le théâtre alternatif (C.I.E.R.E.C., R.A.D.A.C., Transculturalités théâtrales Metz, Études écossaises Grenoble) et ont fait l’objet de dix-neuf articles et chapitres d’ouvrages en France et en Grande-Bretagne (MacMillan), et de communications. Il a en outre effectué trois traductions et écrit trois pièces.

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Cycnos | Volume 18 n°1

Rupture et continuité, le théâtre écossais au passage du millénaire

The anxiety about the turn of a millennium loaded with symbolism seems exasperated when time and its theatrical representations flow evenly. The aesthetic cristallisation of everyone’s desires and frustrations justifies the present attempt at examining the passage of time in a national contemporary playwriting asserting its interest for social and individual questions. The present analysis points at the signs of modification and continuity in contemporary Scotland, a nation confronted to autonomy and the transformation of its society in a context of universality, and marked by the emergence of the cultural field. The preliminary examination of David Greig’s Victoria, influenced by John Mc Grath’s The Cheviot, the Stag and the Black, Black Oil allows the skteching out of the specific marks of playwriting in Scotland today in the emerging artistic discourse of a score of young playwrights, inviting the world to acknowledge the theatre of a nation.

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