Daniel Charles


Université de Nice-Sophia Antipolis

Articles de l'auteur


Cycnos | Volume 20 n°2

Shattering Representation From Landscape to Soundscape : Cage/Japan

The lay-out and arrangement of the Ryôan-ji garden in Kyoto (Japan), especially as shown in Ozu’s film Late Spring (1949), raises the issue of the irregular and the unpredictable in art. The relationship between the sand of its surface and the fifteen stones which disrupt its surface is fundamentally enigmatic. Some time after visiting the garden, John Cage started to collect stones and composed a piece inspired by the garden. This article, a synthesis of the author’ lecture, attempts to show how the concept of representation is made to slip.

Consulter l'article

Cycnos | Volume 11 n°1

Silence méditation ascèse : la musique comme antimétaphore

“Michel Haar le rappelait récemment, dans le quatrième essai — consacré à “La maladie native du langage” — de son Nietzsche et la métaphysique1 : la finalité du langage, pour le Nietzsche de La Naissance de la tragédie, est essen­tiellement “grégaire et métaphysique” ; de la “mélodie origi­nelle des affects”, dont les modulations ne sont autres que les “fluctuations d’intensité du vouloir universel”, le lan­gage ne nous restitue qu’une pâle imitation — version apolli­nienne “en clair” de l’analogue dionysiaque, nocturne, qu’en pro...”

Consulter l'article